Whisky and Wine Place Logo
Zapraszamy do największego stacjonarnego sklepu z whisky w Polsce - kliknij!
Strona GłównaSzukaj
Nowość
Szkocka odporna na kryzys
z dnia:2009-05-04
Polacy nadal zwiększają wydatki na luksusowe alkohole. Korzysta na tym przede wszystkim whisky. W 2009 roku przeznaczymy na nią ponad 700 mln zł
Kupujemy coraz więcej whisky. W tym roku sprzedaż może się zwiększyć o ok. 12 proc. – szacuje Euromonitor. Rosnący popyt wykorzystują m.in. sieci handlowe. W pierwszej trójce ze swoją marką jest Biedronka.
Z ostatnich badań firmy Nielsen wynika, że tylko w lutym 2009 r. sprzedaż whisky w Polsce była o 18 proc. wyższa niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Natomiast od grudnia 2008 do lutego 2009 r. popyt na ten alkohol zwiększył się o ponad 15 proc.
Zdaniem dystrybutorów w kolejnych miesiącach nie powinno być gorzej. – Whisky to produkt luksusowy. Popyt na tego typu wyroby jest odporny na wahania koniunktury – wyjaśnia Małgorzata Kwilosz, dyrektor marketingu Diageo Polska. Firma ta sprzedaje Johnnie Walkera, whisky numer jeden w Polsce.
Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku wydamy na ten gatunek alkoholu ponad 700 mln zł. Będzie to o niemal 12 proc. więcej niż w 2008 r.
Tempo, w jakim obecnie rośnie sprzedaż whisky w Polsce, nie jest już tak szybkie jak w 2008 r., który była dla jej producentów rekordowy. Polacy zwiększyli wówczas jej zakupy o prawie jedną trzecią. – Utrzymanie tak szybkiego tempa w dłuższym okresie byłoby trudne bez względu na sytuację rynkową – uważa Bibianna Konieczna, dyrektor marketingu spółki Brown Forman, która sprzedaje w Polsce m.in. Jacka Daniel’sa.
– Od października 2008 r. obserwujemy spowolnienie wzrostu sprzedaży whisky. Nadal jednak jest ona jedną z najszybciej rosnących kategorii mocnych alkoholi – mówi Katarzyna Pawlęga ze spółki Wyborowa należącej do Pernod Ricard. Firma ta oferuje w Polsce m.in. whisky Ballantine’s i Chivas Regal.
Duży potencjał widzi w naszym kraju także Scotch Whisky Association. Zaliczyła nas do pięciu krajów świata o najlepszych perspektywach rozwoju dla whisky. Oprócz Polski w czołówce są także m.in.: Brazylia, Chiny, Rosja i Indie.
Unia Europejska kontra Indie
Najwięcej whisky piją nie jej czołowi producenci Szkoci, ale – znani z wytwarzania win i koniaków – Francuzi. W czołówce krajów, w których kupuje się najwięcej tego alkoholu, są także Stany Zjednoczone, Wielka Brytania (a przede wszystkim Szkocja) oraz Hiszpania. Producenci szkockiej nie narzekają także na popyt w Niemczech czy Grecji. Poza Europą rynkami z dużym potencjałem są Korea Południowa i Tajlandia. Największym konkurentem Szkocji na rynku whisky są Indie. Jedną z najpopularniejszych marek z tego kraju jest Amrut. Jednak Bruksela nie uznaje indyjskich produktów za whisky, ponieważ kraj ten nie spełnia obowiązującej w Unii Europejskiej definicji tego alkoholu. W odpowiedzi Indie nakładają wysokie cła na whisky z Europy.

Źródło: Rzeczpospolita, Beata Drewnowska



cofnij
Na naszej stronie stosujemy pliki cookies, które umożliwiają prawidłowe działanie portalu oraz dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. W każdej chwili można zmienić ustawienia dotyczące cookies tak, aby nie były one zapisywane. Korzystanie ze strony bez zastosowania takich zmian, oznacza, że cookies zostaną zapisane. Dowiedz się więcej.

Zamknij powiadomienie

Whisky, Whiskey: Szkolenia, Kursy, Degustacje

| O Autorze  | Whisky  | Nowości  | Linki  | Księga Gości  | Forum  | Zdjęcia  | Kontakty  | Downloads  | Szkolenia  | Mapa strony  | Polityka Cookies  |
| Degustacja cygar  | Degustacja whisky  |